02166979039 info@arshhost.ir
انتخاب برگه

افزایش کارایی در طراحی وب سایت ها

 

 انتظار بیش از یک ثانیه دردناک است

دکتر ژاکوب نیلسن (Jakob Nielsen) ، کارشناس معروف طراحی وب سایت و نویسنده کتاب طراحی بهینه وبDesigning Web Usability، نظرات خود را درباره استراتژیهای موثر در طراحی وب سایتهای موفق، آینده وب و دلایل موفقیت آیندهIE۸ ، اعلام کرده است که از نظرتان می گذرد.

▪ پرسش: چرا کتاب طراحی بهینه وب را نوشتید؟

ـ پاسخ: به این دلیل که می خواستم برای اصلی که به آن اعتقاد دارم یک توجیه روشن ارایه کنم. من به اصل ساده کردن طراحی وب و تمرکز بر نیازهای کاربران معتقدم. به نظر من هنوز هم نگارش کتاب، بهترین روش برای بیان یک داستان طولانی و ارایه یک بحث هموار و رسیدن به نتیجه گیری است. به علاوه ، اگر از جنبه علمی به این قضیه نگاه کنیم ، در این کتاب تعداد زیادی تصویر وجود دارد که ارایه آنها در وب، با اصل صرفه جویی در زمان دسترسی به مطالب ، که از نظر من بسیار مهم است ، منافات دارد.

▪ پرسش: طراحان وب برای افزایش کارایی سایت خود چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

ـ پاسخ: مهمترین نکته این است که طراحان وب باید به سه دلیل اصلی مراجعه کاربران به هر سایت، توجه داشته باشند و استفاده از یک سایت را تا حدامکان سریعتر و آسانتر کنند .بهتر است، از پیچیدگیهای غیر ضروری پرهیز کرده و توجه خود را به اهداف کاربران و انتظارات آنها معطوف کنند.

به نظر من ، تعریف یک سیستم اطلاعاتی باید با درک کاربران از فضای اطلاعاتی منطبق باشد و برای هدایت کاربران در این سیستم ، یک سیستم گشت و گذار ساده نیز، ضروری است .من اعتقاد ندارم که باید تمام عناصر سایت با یکدیگر پیوند داشته باشد، اما وجود ویژگی جهانی و تعداد بیشتری ویژگی محلی برای گشت و گذار در وب ضروری است .

محتوا باید با توجه به نیازهای خاص کاربرانOnline ، نوشته شود :بسیار کوتاه و با استفاده از لیست های بولت دار و کلمات کلیدی برجسته تهیه شده باشد .کاربران به هنگام خواندن محتوای یک سایت ، مطالب آن را به سرعت مرور می کنند، بنابراین شیوه نگارش باید با توجه با این نکته انتخاب شود.

و بالاخره این که می باید تا حد امکان تمام صفحات با سرعت زیاد قابل دریافت از شبکه باشند :هر صفحه ای که انتقال آن از شبکه به بیش از یک ثانیه زمان پاسخ ، در سرعتهای رایج نیاز داشته باشد، حوصله کاربران را سر خواهد برد.

▪ پرسش: درکتابتان نوشته اید: جلوه ظاهری در عمل، اولین چیزی است که کاربران به هنگام ورود به یک سایت آن را می بینند و هر چه ظاهر سایت، زیباتر باشد، شانس آن برای جلب توجه و اعتبار بین کاربران بیشتر خواهد شد. آیا سازگاری بین این نظر و نیاز به طراحی تصاویری که به سرعت قابل دریافت از اینترنت هستند، امکان پذیراست‚ آیا این دو، در اصل با هم در تضاد نیستند؟

ـ پاسخ: داشتن تصاویر زیبایی که در عین حال ، به سرعت، قابل دریافت از اینترنت باشند، از این لحاظ متناقض به نظر می رسد. بیشتر تصاویر زیبا معمولا شلوغ و حجیم هستند .از این تصاویر باید پرهیز کرد .تصاویر باید در قطع کوچک ارایه شوند، به جز در صفحات فرعی که کاربر درخواست دیدن تصویر بزرگتری را می کند .بهتر است بیشتر از علایم و نشانه های رمزی و فناوریهایی چون صفحــات سبک Style sheets که قادرند جلوه ظاهری صفحه را بدون افزایش چشمگیر در زمان پاسخ ، بهبود بخشند، استفاده کرد.

▪ پرسش: بیشترین انتقادی که از تکنیکهای طراحی رابطه های ساده شما شده ، این است که این تکنیکها فقط می توانند به ایجاد تصاویر ساده و بی روح بپردازند .نظر شما درباره عوامل انسانی دیگری که درمیان حرفه ای ها اهمیت دارد و عوامل زیبایی شناسی که به هنگام مشاهده یک وب سایت زیبا، ما را تحت تاثیر قرار می دهند، چیست؟

ـ پاسخ: از جنبه عملی ، سایت هایی که بیشترین کاربران را به خود جلب می کنند، بی روح ترین سایت ها هستند .در واقع ، سایت هایی چون یاهو و آمازون فقط به این دلیل که ساده به نظر می رسند، بی روح نیستند .خدمات و محتوای آنها حاکی از تجربه کاربر و سهولتی است که آنها در هنگام رهیابی در یک سایت ساده تجربه می کنند.

▪ پرسش: به نظر شما شرکتها، سالانه چقدر ضرر طراحی نامناسب وب سایت های خود را می دهند؟

ـ پاسخ: اخیرا مطالعه ای انجام شد که ارزش اقتصاد اینترنت را در حدود یک تریلیون دلار تخمین زد .صرف نظر از اینکه رقم دقیق درآمد شرکتها چیست ، من معتقدم که معادل همین رقم هم ، ضرر شرکتها از بابت بد بودن طراحی وب سایتها بوده است و تمام مطالعات ، حاکی از این هستند که کاربران در نیمی از موارد، نمی توانند چیزی را که در جستجویش هستند، بیابند .

به عبارت دیگر، اگر کاربران همیشه بتوانند چیزی را که به دنبالش هستند، بیایند، درآمد واقعی یک سایت می تواند دو برابر باشد.

اگر فقط سایت های جداگانه را در نظر بگیریم ، تصور می کنم که زیان این سایت ها خیلی بیشتر از صد در صد درآمد حاضر آنها است .سایت ها همچنین به این دلیل ضرر می کنندکه طراحان آنها از متون مناسب برای محتوای Online استفاده نمی کنند و در نتیجه کاربران در هنگام خرید، احساس راحتی نمی کنند .

اگر سبدهای خرید،خوب طراحی نشده باشد، مراحل نهایی پرداخت ، به خوبی شرح داده نشده باشد و یا هزینه های حمل و پست به صراحت قید نشده باشد، سایت نمی تواند اعتماد کاربران را جلب کند .فکر می کنم سایتی که تمام دستورالعملهای ارایه شده در کتاب مرا دنبال کند، می تواند فروش خود را به میزان ۵۰۰ تا هزار درصد افزایش دهد.

▪ پرسش: نارضایتی اصلی شما کدامند؟

ـ پاسخ: هیچ تلاشی برای ابداع سبکهای نگارش جدید جهت راضی کردن کاربرهای عجول و تند خوان نشده است. علاوه بر آن ، فقدان پیوندهای خوب نیز مرا آزرده می کند :وب، یک رسانه فرا متنی است و با این حال بیشتر صفحات ، واحدهای مجزایی هستند که با اطلاعات مرتبط ، پیوند ندارند .به عقیده من ، گشت و گذار محلی و پیوند با سایتهای خارجی نیز باید بهبود یابند.

▪ پرسش: شما پیش بینی کرده اید که تا سال ۲۰۰۳، کاربرانی که اتصالهای کند به طور متوسط ۵۶کیلوبیت در ثانیه دارند، از نظر تعداد در وب، اکثریت را خواهند داشت. بنابراین صفحاتی که سریع بارگذاری می شوند، همچنان پرطرفدار خواهند بود .به نظر شما حجم صفحه آغازین خوب چقدر باید باشد؟

ـ پاسخ: قانون اصلی این است که زمان پاسخ باید یک ثانیه باشد، یعنی ۵ کیلو بایت در سرعت ۵۶ کیلو بیت در ثانیه .اگر سرعت از این حد پایین تر باشد، مدت زمان انتظار برای کاربر دردناک می شود .با این حال ، چون این روزها در مراجعه به تمام سایتها کاربران را معطل و عصبی می شوند، فکر می کنم می توان زمان ۴ تا ۶ثانیه را هم برای پاسخ ، قابل قبول دانست .

منبع:aftab.ir

بیایید همین امروز شروع کنیم

آماده تغییرات فوق العاده اساسی هستید؟

بیایید این شگفتی را باهم بسازیم!