02166979039 info@arshhost.ir
انتخاب برگه

نکات مهم سئو

آشنایی با ساختار جدید جستجوی گوگل و نکات مهم در سئو

غول اینترنتی گوگل آنقدر توسعه پیدا کرده که استفاده از اینترنت بدون گوگل غیر ممکن شده است. بیشتر افرادی که با اینترنت کار می کنند صفحه سفید دوست داشتنی گوگل را به عنوان صفحه خانگی خود تنظیم می کنند و معمولا اولین صفحه ای که در اینترنت باز می کنند صفحه اول گوگل است. گوگل این محبوبیت روز افزون را مدیون سیستم جستجوی اینترنتی خود است که حتی یک روز هم برای توسعه آن بیکار نبوده.

گوگل در کنار سرویس جستجوی اینترنتی، صدها خدمات دیگر هم ارائه می دهد که سرویس Gmail، سایت خوان، گوگل پلاس، Google Earth و گوگل مپ از معروف ترین آنها هستند. گزافه نیست اگر بگوییم که گوگل دنیای جستجو در اینترنت را متحول کرده. به طوری که بر اساس آمار، به طور متوسط ۷۰ درصد از ورودی های سایت های اینترنتی از طریق گوگل هستند.

وب مستر های ایرانی نیز همیشه توجه خاصی به گوگل داشته اند و همیشه سعی می کنند محتوای سایت های خود را طوری تنظیم کنند که بیشتر به مذاق گوگل خوش بیاید تا شاید کاربران بیشتری را روانه سایت آنها کند. یکی از چیزهایی که همیشه مورد توجه بوده است، کلمات کلیدی یا همان Keyword ها هستند.

اگر شما هم Webmaster یا مدیر سایت باشید، حتما تاکنون دقت خاصی را برای انتخاب کلمات و عبارات کلیدی در تگ ها یا همان برچسب ها داشته اید تا بتوانید از این طریق کاربران و بازدیدکنندگان را از طریق موتورهای جستجو (به خصوص گوگل) جذب مطالب خود کنید. با این وجود که گوگل طی سالهای اخیر الگوریتمهای جستجوی خود را آپدیت کرده و سیستم های مختلفی مثل Panda را به کار گرفته است، اما کماکان اهمیت انتخاب کلمات کلیدی پابرجا مانده است. اما به تازگی گوگل قصد آپدیت الگوریتم خود را دارد تا از جستجوی مفهومی بیشتر استفاده کند.

آشنایی با سیستم جستجوی مفهومی

این اصطلاح به معنای ادراک و معنی دار کردن بیشتر یک عبارت مورد جستجو است. تا امروز گوگل تنها سعی می کرد عبارت مورد جستجوی کاربر را در میان متون و کلیدواژه های سایت های بیابد و آن را به کاربر نشان دهد.
اما به زودی گوگل سعی می کند تا به معنای حقیقی پشت کلمات پی ببرد تا متون و صفحات مرتبط تری را برای کاربر پیدا کند. فارغ از اینکه چه کلماتی در سایت مقصد به عنوان کلمات کلیدی وجود دارند، گوگل می خواهد مثل یک انسان عمل کند و هدف هر وبمستر را از مطالبی که در سایت خود درج کرده است کشف کند !

ماشین ها وارد می شوند !

در طرح جستجوی مفهومی، یک ماشین غول پیکر آنالیز کننده، اطلاعات را تفسیر کرده و در اختیار گوگل قرار خواهد داد و تمامی عبارات جستجو شده کاربران را برای گوگل معنی خواهد کرد. این ماشین از صدها پردازنده موازی که توانایی میلیاردها عملیات محاسباتی را در کسری از ثانیه دارند تشکیل شده است. به این ترتیب گوگل ارتباط بین عبارات جستجو شده را بهتر درک خواهد کرد و شاید کلماتی مرتبط به آنها را نیز که توسط این عنصر در اختیارش قرار گرفته شده را نیز به صورت مخفی در هر صفحه یافت شده جستجو خواهد کرد. به این ترتیب، نتایج نشان داده شده به کاربر در واقع حاوی سایت هایی خواهد بود که کاربر واقعا به دنبال آنهاست. نه صفحاتی که به منظور جذب بازدید کننده محتوای غیر واقعی را در خود ثبت کرده اند. (نمونه این سایت های اسپم را این روزها در وب فارسی زیاد می بینیم)

آیا سیستم جستجوی مفهومی، سئو را بیکار خواهد کرد ؟

وقتی کاربری در گوگل عبارتی را جستجو می کند می خواهد به جواب سوال یا سوالاتی در ذهن خود دست پیدا کند. پس نویسنده های سایت ها باید علاوه بر پرکردن کلمات کلیدی، به فکر جواب سوالاتی که کاربران در ذهن خود دارند نیز باشند.

به طور مثال وقتی کاربری عبارت پیاده روی را جستجو می کند ممکن است یک یا چند تا از سوالات زیر را در ذهن داشته باشد:

– آیا پیاده روی تاثیری در لاغر شدن دارد ؟

– بهترین زمان پیاده روی چه موقع است ؟

– بهترین مسیر پیاده روی در شهر من کجاست ؟

یا وقتی یک کاربر عبارت استیو جابز را جستجوی می کند، شاید به دنبال موارد زیر است:

– بیوگرافی استیو جابز
– کتاب در مورد روش مدیریت استیو جابز
– نقش استیو جابز در توسعه اپل

حالا که گوگل از طریق جستجو های از پیش انجام شده و عنصر جدید معرفی شده می داند که باید در متون صفحات مورد جستجو باید به دنبال پاسخ این سوالات هم باشد نتایج جستجو می تواند کاملا متفاوت باشد. پس وقتی که شروع به نوشتن برای وبلاگتان می کنید سعی کنید درمورد موضوعی که می خواهید کاربران از گوگل به آن هدایت شوند بیشتر فکر کنید تا حدس بزنید کاربران در مورد آن چه فکر می کنند، به دنبال چه چیزی هستند و چه سوالاتی در ذهن خود دارند.

گوگل با خودش هم رقابت می کند !
تا چند وقت پیش، وقتی عبارت What is my ip را در گوگل جستجو می کردید، گوگل لیستی از سایت هایی که خدماتی برای نمایش IP شما ارائه می دهند را نشان می داد. اما به تازگی، گوگل بالاتر از همه نتایج جستجو، IP شما را نشان می دهد ! چنین نتایجی در مورد محاسبات ریاضی هم صادق است. گوگل فرمول هایی که در کادر جستجو می نویسید را محاسبه می کند و حتی نمودار ها را ترسیم می کند. واحد های پولی را به یکدیگر تبدیل می کند. قیمت روز طلا و نفت را نشان می دهد و …

نتایج سیستم جستجوی جدید گوگل برای سایت های فارسی زبان
شاید بگویید که یک سیستم جستجوی معنایی برای زبان فارسی که یک زبان فراگیر نیست تاثیر زیادی نخواهد داشت. شاید در آغاز کار همین طور باشد. اما همانطور که سیستم پاندای گوگل خیلی زود به سراغ سایت های فارسی زبان رفت، هوش مصنوعی گوگل نیز به سرعت به سایت های فارسی خواهد رسید.

بیایید همین امروز شروع کنیم

آماده تغییرات فوق العاده اساسی هستید؟

بیایید این شگفتی را باهم بسازیم!