انتخاب برگه

انواع سئو

روش های مختلفی برای اجرای دستورالعمل ها یا تکنیک های سئو وجود دارد. برخی از این روش‌ها کاملا اصولی و طبق قوانین و استانداردهای سئو هستند و برخی هم ممکن است کمی با این استاندارها مغایرت داشته باشند.

تشخیص اینکه از چه نوع روشی برای سئو سایت و تا چه اندازه استفاده کنید، به عهده خود شماست.

انواع سئو

سئو سایت وردپرس در حالت کلی به 5 بخش اصلی تقسیم می‌شود؛ سئو داخلی On-page SEO، سئو خارجی Off-page SEO، سئو فنی یا تکنیکال Technical SEOو سئو محلی Local SEO درنظر گرفت. این تقسیم بندی بر اساس نوع استراتژی است.

اما اینکه بخواهید این انواع 5 گانه سئو را با استراتژی مشخصی پیاده‌سازی کنید، باید یکی از انواع رویکردها یا روش‌های اجرای سئو سایت را انتخاب کنید.

انواع سئو بر اساس نوع رویکرد

سئو کاری پیچیده، تخصصی، پرهزینه و زمانبر است. بسیاری از صاحبان یا مدیران سایت از دانش کافی برای سئو سایت برخوردار نیستند. به همین دلیل از سئوکاران حرفه‌ای کمک می گیرند.

به دلیل زمانبر و پرهزینه بودن کار سئو، برخی افراد از روش های میانبر هم برای بهینه‌سازی سریع سایت برای موتورهای جستجو و رسیدن به رتبه‌های بالای سئو کمک می‌گیرند.

در حالت کلی، سه نوع رویکرد رایج برای اجرای استراتژی ها و تکنیک‌های سئو وجود دارد:

  • سئو کلاه سفید
  • سئو کلاه سیاه
  • سئو کلاه خاکستری

در ادامه هر کدام از این رویکردها و روش های اجرای تکنیک‌های سئو را توضیح می‌دهیم.

سئو کلاه سفید White Hat SEO

سئو کلاه سفید مطمئن‌ترین و معتبرترین شیوه اجرای سئو سایت است. این رویکرد کاملا با قواعد و دستورالعمل های موتورهای جستجو مثل گوگل سازگار و منطبق است.

اجرای استراتژی های سئو سایت با رویکرد سئو کلاه سفید هیچ خطری از جانب جریمه‌های گوگل برای شما ندارد؛ تنها مشکل آن زمانبر و هزینه‌بر بودن آن است. گاهی ممکن است حداقل زمان لازم برای اجرای تمامی تکنیک‌های لازم برای بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو با رویکرد سئو کلاه سفید، 6 ماه طول بکشد.

مزیت های سئو کلاه سفید

با وجود زمان و هزینه نسبتا زیاد برای سئو کلاه سفید، خیلی از سایت‌های معتبر از همین روش استفاده می‌کنند چون مزیت‌های زیادی دارد. برخی از مزیت‌های سئو کلاه سفید عبارتند از:

  • عدم جریمه شدن سایت
  • به حداقل رساندن خطرهای امنیتی برای سایت
  • کسب رتبه و اعتبار ماندگار در سئو
  • حفظ مخاطب و کاربران هدف

از آنجایی که سئو کلاه سفید به زمان و تلاش زیادی نیاز دارد، برخی مدیران یا صاحبان سایت یا سئوکاران ممکن است از روش‌های دیگر که چندان منطبق با قوانین نیستند، استفاده کنند.

تکنیک های سئو کلاه سفید

در سئو کلاه سفید، تمرکز بر روی الگوریتم‌های موتورهای جستجو و قواعد مورد تایید آنهاست. در این رویکرد، مخاطبین یا کاربران سایت هم به اندازه خزنده‌های موتورهای جستجو حائز اهمیت هستند.

برخی تکنیک های مهم سئو کلاه سفید عبارتند از:

  • تولید محتوای متنی باکیفیت، جذاب و بهینه
  • تولید محتوای رسانه ای مثل تصاویر، ویدیوها و …
  • سئو فنی یا تکنیکال (ارتقا سرعت سایت، امنیت و … )
  • ریسپانسیو کردن سایت برای گوشی های هوشمند یا دستگاه های دیگر
  • لینک بیلدینگ
  • استفاده از اسکیما و داده های ساختاریافته
  • به روز رسانی مداوم سایت

سئو کلاه سیاه Black Hat SEO

افرادی که سریعا به دنبال کسب رتبه‌های بالا در صفحات نتایج موتورهای جستجو SERP هستند، از روش هایی برای دور زدن قوانین گوگل استفاده می‌کنند. سئو کلاه سیاه Black Hat SEO یکی از همین روش‌هاست.

سئو کلاه سیاه از تکنیک‌هایی برای فریب موتور جستو استفاده می‌کند؛ این تکنیک‌ها با قوانین و اصول سئو مطابقت ندارند. به همین دلیل هم خطر جریمه از طرف گوگل با این رویکرد بسیار بالا است.

متاسفانه یا خوشبختانه رویکرد سئو کلاه سیاه به کرات در گوگل یا موتورهای جستجو سرچ می‌شود و طرفداران قابل توجهی دارد. رویای یک شبه سئو کردن سایت یا کسب رتبه‌های بالای SERP در کوتاهترین زمان برای خیلی افراد وسوسه‌انگیز است.

تکنیک های کلاه سیاه

تکنیک‌های کلاه سیاه معمولا از باگ‌ها یا نقاط ضعف الگوریتم‌های موتورهای جستجو بهره می‌برند.

با این حال، روش کلاه سیاه صرفا دور زدن قوانین نیست؛ بلکه اگر در استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سفید هم زیاده‌روی Over Optimization (بهینه سازی بیش از حد) کنید، ممکن است آن را تبدیل به کلاه سیاه کنید.

همچنین اگر بیش از حد روی تولید محتوا تمرکز کنید یا از روش‌های نادرست برای لینک‌سازی استفاده کنید، ممکن است رنگ سفید سئو سایت خود را تبدیل به رنگ سیاه کنید.

برخی تکنیک های اصلی در سئو کلاه سیاه عبارتند از:

  • SERP Spam
  • سئو منفی یا ضربه زدن به رقبا
  • مزرعه لینک
  • ریدایرکت مخفیانه
  • Cloaking
  • استفاده از محتوای مصنوعی یا اتوماتیک (محتوای بی معنی مثل ترجمه های گوگل ترنسلیت، کپی محتوای سایت‌های دیگر و …)
  • محتوای دزدیده شده
  • لینک سازی غیرطبیعی Link Schemes
  • ایجاد صفحات مشابه

حواستان باشد که اگر از تکنیک‌های سئو سیاه به مدت طولانی استفاده کنید و گوگل یا موتورهای جستجو به این مسئله پی ببرند، آنگاه ممکن است مشمول جریمه، افت رتبه یا حتی حذف از صفحات نتایج جستجو شوید.

سئو سیاه

سئو کلاه خاکستری Gray Hat SEO

سئو کلاه خاکستری حد وسط سئو سفید و سیاه و ترکیبی از این دو روش برای اجرای سئو است. می‌توان گفت سئو خاکستری مرتبه پایین‌تری از سئو سیاه است که هنوز گوگل و موتورهای جستجو رنگ سیاه آن را تشخیص نداده‌اند.

درست است که در سئو خاکستری همچنان از روش‌های غیرمجاز از نظر گوگل یا موتورهای جستجو استفاده می‌کنید ولی پیاده‌سازی درست و استفاده یه اندازه از آن باعث نتیجه‌گیری مثبت و بدون احتمال جریمه می‌شود.

اگر از سئو خاکستری در مدت زمان کوتاهی استفاده کنید و حتما به نکات فنی و مهم دقت کنید، به مشکل خاصی مبنی بر دریافت هشدار یا افت رتبه برنخواهید خورد.

تکنیک های سئو خاکستری

اجرای تکنیک های سئو خاکستری به دقت بالایی نیاز دارد. اگر در استفاده از این تکنیک‌ها دچار اشتباه یا زیاده‌روی شوید، رنگ سئو شما سیاه خواهد شد.

برخی تکنیک های متداول سئو خاکستری عبارتند از:

  • رپورتاژ آگهی
  • حضور فعال در شبکه های اجتماعی
  • لینک سازی توافقی
  • به روز رسانی محتوای قدیمی

سیاه، سفید یا خاکستری؟

انتخاب رنگ سئو یا اینکه از چه روشی و رویکردی برای اجرای سئو سایت بهره بگیرید، کاملا به خودتان بستگی دارد. قطعا سئو سفید بهترین روشی است که من به شما توصیه می‌کنم. ضمن اینکه در دوره های سئو معتبر نیز معمولا سئو کلاه سفید آموزش داده می‌شود.

اگر می‌خواهید کمی با ریتم سریعتر پیش بروید، استفاده از تکنیک‌های سئو خاکستری هم خالی از لطف نیست. ولی مراقب تکنیک‌های سئو سیاه باشید چون ممکن است به قیمت از دست دادن تمام تلاش‌ها و هزینه‌ها و حتی دامنه سایت‌تان تمام شود.