02166979039 info@arshhost.ir
انتخاب برگه

درمان و جراحی انواع بیماری های شانه و آرنج در کلینیک تخصصی دکتر علیرضا فرهمندی

دکتر علیرضا فرهمندی فوق تخصص جراحی شانه و آرنج یکی از معروف ترین و شناخته شده ترین پزشکان در زمینه معالجه، درمان و جراحی مفصل شانه می باشد ایشان فوق تخصص شانه می باشند که در زمینه های درمانی و جراحی گوناگونی همچون درمان دررفتگی شانه، درمان و جراحی شکستگی شانه و … فعالیت می کنند دکتر فرهمندی که فارغ التحصیل از کالج سلطنتی انگلستان می باشد علاقه مند است که به مردم کشور خود خدمات رسانی کند.
با توجه به اینکه تعداد افراد دارای مدرک فوق تخصص شانه در ایران بسیار کم می باشد دکتر فرهمندی می تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد ایشان چندین سال است که در زمینه های مربوط به جراحی شانه، جراحی های ترمیمی، معالجه و درمان آسیب های ناشی از انجام ورزش ها، جراحی های مربوط به فلج اعصاب و شبکه براکیال، جراحی های مربوط به تعویض مفصل شانه و هم چنین جراحی های مربوط به شکستگی فعالیت می کنند.

معرفی بهترین جراح شانه

بهترین جراح شانه کیست و چه ویژگی هایی دارد؟ تعویض مفصل شانه یکی از موثرترین روش هایی است که برای کم کردن و یا از بین بردن درد ناشی مفصل توسط فوق تخصص شانه انجام می شود. متخصصان این رشته پزشکی از این روش فوق العاده برای درمان بیماری های مربوط به آرتروز نیز بهره می گیرند. یکی از بزرگترین مزیت های این روش، بازدهی بالای بدن بعد از عمل جراحی است.

در حالی که بسیاری از اعمال جراحی دارای عوارضات خاص خود هستند، تعویض مفصل شانه نه تنها هیچگونه عوارضی ندارد، بلکه فرد بیمار بعد از عمل می تواند کارهای روتین روزانه خود را نیز به مانند سایر افراد انجام دهد.

آشنایی با مهارت و فوق تخصص جراح شانه

نحوه انجام تعویض مفصل به این صورت است که جراح شانه قسمت های آسیب دیده را برمی دارد و به جای آن مواد مصنوعی مخصوصی به جای آن جایگزین میکند. این مواد مصنوعی در علم پزشکی پروتز نامیده می شود. در این جایگزینی در قسمت بالای استخوان هومروس و یا حفره گلنویید و یا در شرایطی که لازم باشد در هر دوی آنها انجام می شود.

شانه انسان معمولا ادارای سه تا استخوان است که شامل استخوان بازو، استخوان ترقوه و استخوان کتف است. شکل این مفصل به صورت یک توپ است که در داخل یک حفره قرار دارد. سر همان استخوانی که به شکل توپ مانند است به استخوان کتف متصل میشود که حفره ای مانند است. به این حفره اصطلاحا حفره گلنوئید می گویند.

در حالت کلی نقطه اتصال تمامی استخوان هایی که به نوعی با هم در ارتباط هستند از یک ماده نرمی پوشیده شده است که اصطلاحا به آن غضروف مفصلی گفته می شود. دیگر سطح های شانه انسان را یک ماده نرم دیگر به نام غشای سینوویال پوشانده و از آن محافظت می نماید.

چرا فوق تخصص شانه تعویض مفصل را پیشنهاد می دهد؟

دلایل گوناگونی برای تصمیم گیری پزشکان فوق تخصص جراح شانه برای جراحی مفصل شانه دارند که در زیر به تعدادی از آنها نگاهی خواهیم انداخت.

ساییدگی مفصل شانه یا استئوآرتریت

استئوآرتریت نوعی ساییدگی است که با گذشت زمان غضروف ها و بافت نرم بین استخوان ها را از بین می برد. این نوع ساییدگی به مرور زمان باعث می شود که درد در قسمت شانه به شدت احساس شود و برای فرد خیلی دردناک باشد. با توجه به اینکه تا کنون علم پزشکی نتوانسته است در درمان این نوع بیماری موفق ظاهر شود و برای درمان آن هیچگونه راهی وجود ندارد،

بر همین اساس فوق تخصص جراح شانه تنها گزینه ی پیش رو یعنی تعویض مفصل شانه را برمی گزینند که شواهد و تجربیات این پزشکان نشان داده است که ضمن استقبال خوب بیماران از این راهکار نتایج مثبت زیادی نیز در این زمینه کسب شده است.

آرتریت روماتوئید

آرتریت روماتوئید بیماری است که در دراز مدت باعث التهاب مزمن و سفت شدن بیش از حد شانه ها در افراد می شود. دلیل آن هم درگیر شدن مفصل با غضروف و غشاهای محافظ مفصل می باشد.

استئونکروز

استئونکروز که به مرگ استخوان ها هم معروف است یکی دیگر از بیماری هایی است که جراحان را وادار به تعویض مفصل در بیمار می کنند. در این بیماری روند خون رسانی به استخوان ها به طور کامل قطع می شود و بر همین اساس مفصل شانه تخریب می شود و نهایتا باعث می شود که بیمار دچار آرتروز شدید شود و در فرد علائم خود را نشان دهد.

پارگی روتاتور کاف

پارگی روتاتور کاف بیماری است که در آن ماهیچه ی چرخشی به طور کامل با پارگی زیاد روبرو می شود و همین امر باعث بیماری مفصلی در فرد می گردد. در این شرایط هرگونه ایجاد تغییراتی در ماهیچه چرخشی منجر به التهاب مفصل  و از بین رفتن غضروف آن شود که نهایتا باید به دست فوق تخصص شانه زیر تیغ عمل جراحی برود.

شکستگی های شدید

شکستگی در مفصل شانه یکی از مهمترین دلایلی است که بیماران را وادار می کند که تعویض مفصل انجام دهند. با توجه به اینکه در برخی شرایط امکان جا انداختن استخوان های مرتبط به هم به دلایلی همچون اختلال در خون رسانی به مفصل و دشواری آن برای جراح شانه، متخصصان و حتی فوق تخصصان ترجیح می دهند که برای بیمار عمل تعویض مفصل را انجام دهند که هم برای بیمار کاربردی تر است و هم ضریب اطمینان بالایی نیز دارد.

را جایگزین آن می کند.

اگر کل مواردی که در بالا ذکر شد مو به مو انجام شود و سر استخوان و حفره گلنویید را هم جایگزین شود به این نوع عمل جراحی، آرتروپلاستی کامل می گویند.

جراحی آرتروپلاستی کامل مفصل شانه توسط متخصص جراح شانه

همانطور که پیشتر نیز ذکر شده، در روش همو آرتروپلاستی تنها چیزی که حرکت می کند و متحرک است سر فلزی حفره است؛ اما برعکس آن در جراحی کامل مفصل شانه سر فلزی پلاستیکی که قرار داده شده است و در درون حفره است حرکت می کند.

فوق تخصص شانه که حتما باید متخصص و یا فوق تخصص آن رشته را داشته باشد سر فلزی که از قبل تهیه شده است و مصنوعی می باشد را به قسمت اصلی استخوان به وسیله ی میله ی فلزی محکم می شود.

با عنایت به اینکه استخوان به طور معمول به مانند یک لوله ای است که درون آن تو خالی می باشد، از طریق یک فلز محکم آنها را به همدیگر چفت و بست می کنند. لازم به ذکر است میله فلزی تعبیه شده را اصطلاحا stem گفته و سر فلزی مصنوعی را پروتز تعریف می کنند.

معرفی بهترین جراح آرنج

 فوق تخصص جراحی آرنج معمولا از روش های مختلفی برای درمان شکستگی استخوان های آرنج استفاده می کنند. به طور کلی آرنج دارای سه نوع استخوان است که اسم آنها شامل هومروس، رادیوس و اولنا هستند.

جراح آرنج و سایر متخصصان و فوق تخصصان برای خدمت به بیماران از ابزار های جراحی و یا حتی غیر جراحی برای رضایت و نجات بیماران از حوادث و اتفاقاتی که برای آنها پیش آمده است کمک میگیرند و بدون استفاده از آنها به راحتی نمی توان بر آنچه که وظیفه ذاتی پزشکان است پیروز شوند.

دلایل زیادی در آسیب رسیدن به مفصل آرنج دخالت دارند که باعث می شود درد هایی در بدن فرد احساس شود و نهایتا زندگی شخصی را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

در شرایطی که فرد به حالت نشسته تمام وزن بدن خود را بر روی یکی از دستان خود قرار می دهد هر سه استخوان دچار فشار مضاعف می شوند و در آینده با آسیب دیدگی در قسمت آرنج مواجه می شوند.

مفهوم شکستگی و جراحی آرنج

 دلایل زیادی برای شکسته شدن استخوان های آرنج وجود دارد. در برخی از مواقع استخوان ها دچار شکستگی می شوند ولی با توجه به نوع خفیف شکستگی می توان استخوان را صاف و به حالت اول در آورد و در برخی حالات دیگر استخوان ها به صورت کامل جا به جا شده اند و از حالت اصلی خود خارج شده اند که  البته باید تحت عمل جراحی توسط فوق تخصص جراح آرنج قرار بگیرند.

برای جا انداختن شکستگی ها که باید توسط فوق تخصص جراح آرنج و متخصصان ارتوپدی انجام شود، در هنگام جراحی استخوان ها را در حالت اولیه خود و هم تراز با بقیه آنها جانمایی می کنند.

با وصل کردن و تراز کردن، استخوان ها به صورت تثبیت شده در می آیند و پس از مدتی شکل اولیه خود را بدست می آورند. اگر پزشک بخواهد بدون عمل جراحی باز اقدام به جانمایی استخوان ها کند، با روش های اتصال فیزیکی این کار را انجام می دهند.

در روش های عمل جراحی باز، فوق تخصص جراح آرنج از پیچ های مخصوصی که قابلیت همخوانی با بدن انسان را دارند و نیز از صفحات و سیم های با همان جنس برای جا انداختن و تثبیت کردن استفاده می کند. با این کار استخوان ها به صورت طبیعی بهبود می یابند. معمولا جراحی های باز آرنج با بیهوشی عمومی قابل انجام می باشد.

اصولا چرا به متخصص جراح آرنج نیاز داریم؟

یکی از دلایلی که فوق تخصص جراح آرنج را به سمت و سوی جراحی آن سوق می دهد، پوکی استخوان است. این نوع بیماری در دراز مدت باعث شکستگی های متعددی در آرنج می شود.

افراد مسن بیشتر از سایر سنین در خطر پوکی استخوان و شکستگی هستند. برای جا انداختن شکستگی ها اصولا به عنوان اولین روش، تثبیت داخلی پیشنهاد نمی شود. در برخی حالات بنا به وضعیت بدنی بیماران روشهای درمانی از جمله دارو های مسکن و آتل ها و از این قبیل درمان ها انجام می شود.

در برخی مواقع نیز فوق تخصص جراح آرنج بالاجبار بیمار را روانه اتاق عمل می کند. این موضوع می تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از این دلایل، خارج شدن استخوان ها از حالت عادی و تراز اولیه ی آنها است.

دلیل دیگر می تواند این باشد که استخوانی که شکسته است از پوست بیرون زده شده باشد. در مواقعی نیز به دلیل شدت جراحات وارده استخوان آرنج ممکن است در چند جا شکسته شده باشد.

اگر بیمار در وضعیت این چنینی باشد پزشکان به طور معمول عمل جراحی ORIF را بر روی بیمار انجام می دهند تا به وسیله این کار حال عمومی بیمار بهبود و وضعیت استخوان آرنج در حالت طبیعی خود قرار گیرد.

عوارض احتمالی عمل باز شکستگی آرنج از نظر فوق تخصص جراح آرنج

به طور معمول فوق تخصص جراح آرنج در وضعیت های بحرانی عمل باز را برای جا انداختن و تثبیت استخوان آن ترجیح می دهد. بسیاری از بیمارانی که از این طریق توسط متخصص ارتوپدی و یا فوق تخصص آن رشته تحت عمل جراحی قرار می گیرند بهبودی کامل خود را به دست می آورند و در برخی دیگر مشکلات را به دنبال دارد که در ذیل به آنها اشاره ای خواهد. البته شایان ذکر است که احتمال بروز عوارض خیلی کم است.

عفونت یکی از مواردی است که به دلیل عدم رعایت مسائل بهداشتی توسط بیمار و همچنین بی توجهی به پانسمان به موقع بروز پیدا می کند که اگر به طور جدی مورد توجه قرار نگیرد امکان دارد خطرات به مراتب جدی تری را به دنبال داشته باشد.

آدرس: خیابان شیخ بهایی جنوبی،پايين تر از پل حكيم، بلوار آزادگان، نبش خیابان 21 شرقی، پلاک 13، واحد1

تماس :02188880640