02166979039 info@arshhost.ir
انتخاب برگه

وی پی اس (VPS) یا سرور مجازی، نامی است که این روزها در حوزه‌ی میزبانی وب، بسیار به گوش ما می‌رسد. سرورهای مجازی، یکی از جدیدترین انواع وب سرور هستند که مزایای بسیاری به همراه دارند و بسته‌به موقعیت جغرافیایی خود، به دو دسته‌ی سرور مجازی ایرانی و خارجی تقسیم می‌شوند. پس اگر قصد خرید سرور مجازی ایرانی یا خارجی را دارید، حتمن پیش از خرید، راهنمای ارایه‌شده در این مطلب را بخوانید.

سرور مجازی چیست؟

سرور مجازی، کوتاه‌شده‌ی عبارتVirtual Private Server یا به ‌اختصار (VPS) است. سرور، به کامپیوتری گفته می‌شود که به یک شبکه متصل است و خدمات مختلفی از جمله هاستینگ و غیره را به کاربران و توسعه‌دهندگان ارایه می‌کند. سرور مجازی هم نوعی سرور است، اما به‌شکل فیزیکی وجود ندارد و با کمک یک نرم‌افزار مجازی‌سازی، ساخته می‌شود؛ یعنی در VPS، محیط یک سرور اختصاصی را روی یک وب سرور فیزیکی ایجاد می‌کنند و سپس این محیط، بین چندین کاربر یا وب‌سایت به‌اشتراک گذاشته می‌شود. درواقع، هر وب‌سایتی که روی VPS میزبانی شود، می‌تواند از منابع سرور به‌شکل اختصاصی استفاده کند. بنابراین، سرور مجازی، چیزی بین سرور اشتراکی و سرور اختصاصی است که مزایای بیش‌تری نسبت‌به سرور اشتراکی و هزینه مقرون‌به‌صرفه‌تری نسبت‌به سرور اختصاصی دارد.

مزایای سرور مجازی

در این‌جا به مهم‌ترین مزایای سرور مجازی، نسبت‌به سرورهای اشتراکی و اختصاصی، اشاره می‌کنیم:

  • عملکرد بهتر: شما با استفاده از سرور مجازی، منابع سرور بیش‌تری در اختیار خواهید داشت. بنابراین، درهنگام رشد ترافیک وب‌سایت، عملکرد و سرعت بارگذاری صفحه‌ها افت پیدا نخواهد کرد.
  • کنترل و دسترسی بیشتر: با استفاده از سرور مجازی، کنترل بیش‌تری روی نرم‌افزار‌های نصب‌شده خواهید داشت و می‌توانید فقط سرویس‌هایی را که به آن‌ها نیاز دارید، نصب کنید.
  • سرعت بالاتر: می‌توان سرور مجازی را به‌شکلی بهینه کرد که وب‌سایت یا سرویس‌های شما، عملکرد پایدارتر و موثرتری داشته باشند.
  • امنیت بالاتر: در سرور مجازی، می‌توان با تعیین دسترسی‌ها، امنیت را بالاتر برد و از ابزارهایی نظیر فایروال و فیلترکننده‌ی اسپم بهره برد.
  • مقیاسپذیری بیشتر: با استفاده از سرور مجازی، می‌توان بدون دخالت در عملکرد وب‌سایت یا سرویس‌ها، منابع مورد استفاده‌ی آن‌ها را افزایش داد تا عملکردشان بهتر شود.
  • هزینه پایینتر: شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ی سرور مجازی، خدمات‌شان را در قالب طرح‌های گوناگون عرضه کرده‌اند تا مشتریان بتوانند سرور مجازی مخصوص خود را به‌راحتی و برای ساعت‌ها یا روزهای مشخص، تهیه کنند.

انواع سرور مجازی

سرورهای مجازی را می‌توان بر اساس سیستم‌عامل، نحوه‌ی مدیریت و موقعیت جغرافیایی، دسته‌بندی کرد. برای مثال، سرورهای مجازی را براساس سیستم‌عامل‌شان به دو نوع ویندوز و لینوکس تقسیم‌بندی می‌کنند. در ادامه به شرح این موارد می‌پردازیم.

انتخاب سیستم‌عامل سرور مجازی

شاید مهم‌ترین نرم‌افزاری که روی سرور مجازی نصب می‌شود، سیستم‌عامل باشد. به‌طور معمول، دو انتخاب برای کاربر وجود دارد؛ ویندوز و لینوکس. شما می‌توانید پس از خرید سرور مجازی ایرانی، آن را با یکی از این دو سیستم‌عامل بسازید و استفاده کنید. هرکدام از این سیستم‌عامل‌ها مزایای خاص خود را دارد. برای مثال، سرعت لینوکس از ویندوز بالاتر است اما با نصب ویندوز، می‌توانید به‌شکل کارآمدتری از سرویس‌ها و فناوری‌های مایکروسافت استفاده کنید.

انتخاب نحوه‌ی مدیریت سرور مجازی

سرورهای مجازی براساس نحوه‌ی مدیریت، به دو نوع مدیریت‌شده و مدیریت‌نشده تقسیم می‌شوند. با خرید سرور مجازی مدیریت‌شده، شرکت ارایه‌دهنده‌ی خدمات، وظیفه‌ی پیکربندی سرور را برعهده می‌گیرد. بنابراین، قیمت سرور مجازی مدیریت‌شده از سرور مجازی مدیریت‌نشده بالاتر است. اما اگر خودتان دانش فنی کافی در زمینه‌ی پیکربندی سرور و نصب سرویس‌ها و نرم‌افزارهای لازم را دارید، می‌توانید با انتخاب سرور مجازی مدیریت‌نشده، سرور را به‌شکل دلخواه‌تان و با هزینه کم‌تری پیکربندی کنید.

انتخاب سرور مجازی براساس موقعیت جغرافیایی

موقعیت جغرافیایی، عامل دیگری در تقسیم‌بندی انواع سرور مجازی است. مکانی که سرور مجازی در آن واقع شده است، اهمیت بسیاری دارد. برای انتخاب موقعیت جغرافیایی سرور مجازی، دو گزینه دارید؛ خرید سرور مجازی ایرانی یا خارجی. سرور مجازی خارجی، در کشورهای خارجی واقع شده است و برای خرید آن باید هزینه بیش‌تری را نسبت‌به سرور مجازی ایرانی بپردازید. اگر از سرویس‌هایی که ایران را تحریم کرده‌اند، استفاده می‌کنید و یا کاربران وب‌سایت‌تان خارج از ایران هستند، خرید سرور مجازی خارجی، گزینه مناسبی برای شماست.

مزایای خرید سرور مجازی ایرانی ابر آروان

خرید سرور مجازی ایرانی که شرکت ابر آروان آن را ارایه می‌دهد، مزایای بسیاری به‌همراه دارد که عبارتند از:

  • هسته‌های پردازشی ابری قدرتمند
  • انواع دیسک‌های پرسرعت
  • پهنای باند بالا
  • ترافیک داخلی ارزان

نکات امنیتی سرور مجازی

خرید سرور مجازی ایرانی یا خارجی از شرکت‌های معتبر، می‌تواند دغدغه‌ی شما را برای امنیت سرور، برطرف کند. یک سرور مجازی امن، باید از نفوذ ویروس یا نصب نرم‌افزارهای مخرب جلوگیری کرده و از داده‌های کاربران، به‌خوبی محافظت کند.

برخی از شرکت‌های ارایه‌دهنده‌ی سرور مجازی، مثل arvancloud گواهیSSL را به‌شکل رایگان برای وب‌سایت شما فراهم می‌کنند که نقش مهمی در تامین امنیت سرور دارد. هم‌چنین باید توجه داشت که سرور مجازی، به ابزارهای آنتی‌ویروس و احراز هویت، مجهز باشد.

بهترین روش‌های اتصال به سرور مجازی

پس از خرید سرور مجازی ایرانی یا خارجی، می‌توانید از راه‌های مختلفی به سرور مجازی وصل شوید. روش‌های آسان و مطمئنی برای اتصال به سرور مجازی از طریق ویندوز، لینوکس یا حتا موبایل وجود دارد. یکی از بهترین راه‌ها، استفاده از پروتکل SSH است. با استفاده از این پروتکل، می‌توانید از راه دور و از طریق «خط فرمان»، به سرور مجازی خود وصل شوید.

سخن پایانی

در این مطلب، سرور مجازی را تعریف کردیم و انواع آن را نام بردیم. هم‌چنین، به نکات مهم درهنگام خرید سرور مجازی و مزایای آن نیز اشاره کردیم. در وب‌سایت ابر آروان، می‌توانید برای خرید سرور مجازی ایرانی یا خارجی، اقدام کنید. کافی است یکی از سیستم‌‌عامل‌های ویندوز یا لینوکس را براساس نیازتان انتخاب کرده و هر زمان که خواستید، منابع سخت‌افزاری سرورتان را افزایش یا کاهش دهید.