02166979039 info@arshhost.ir
انتخاب برگه

فرق vpn و vps چیست؟

در نگاه اول، ممکن است فکر کنید که VPN و VPS شبیه هم هستند؛ ولی حقیقت این است که این دو هیچ ارتباطی به یکدیگر ندارند و از نظر کاربرد و عملکرد کاملا متفاوت می‌باشند. VPS یک سیستم عامل اختصاصی است که به صورت آفلاین میزبانی شده و به عنوان یک سرویس ارائه خواهد شد. در حالی که VPN شبکه‌ای از سرورهای اختصاصی است که باعث می‌شود ساده‌تر و راحت‌تر بتوانیم از اینترنت استفاده کنیم. در این مقاله به بررسی این موضوع می‌پردازیم که فرق vpn و vps چیست؟ اگر می‌خواهید در این مورد بدانید تا انتهای متن را با ما همراه باشید.

VPN چیست؟

قبل از اینکه در مورد تفاوت vpn و vps صحبت کنیم، بهتر است هرکدام را به صورت جداگانه تعریف کرده و نگاهی به عملکرد این دو سرویس داشته باشیم. شبکه خصوصی مجازی (VPN) شبکه‌ای از سرورهای اختصاصی است که برای اینترنت‌ها استفاده می‌شود.

سرویس VPN یک اتصال اینترنتی امن را از طریق برخی از زیرساخت‌هایی که وجود دارند، در دسترس کاربران قرار می‌دهد. کاربرد VPN حفظ یکپارچگی در ارتباطات تجاری هنگام گشت‌وگذار در وب است. اگر به دنبال راهی ایمن و آسان برای رمزگذاری داده‌هایتان و استفاده از اینترنت هستید، VPN برای شما مناسب می‌باشد.

چرا از VPN استفاده کنیم؟

اگر می‌خواهید حریم خصوصی‌تان را حفظ کنید و از تحریم‌های اینترنت اجتناب نمایید، یک VPN می‌تواند در این راستا به شما کمک کند. اکثر سرویس‌های VPN با یک برنامه چند پلتفرمی آسان و راحت ارائه می‌شوند که شما می‌توانید از آن‌ها برای هدایت ترافیک خود از طریق سرورهای مختلف در سراسر جهان استفاده کنید.

استفاده از یک VPN موقعیت مکانی شما را پنهان، آدرس IP واقعی شما را مخفی و این کار را برای هکرها بسیار دشوار می‌کند.

VPS چیست؟

سرور خصوصی مجازی (VPS) یک کامپیوتر محسوب می‌شود و بسیار شبیه به رایانه‌هایی است که در خانه استفاده می‌کنید. شما می‎توانید انواع مختلفی از نرم‌افزارها را مانند رایانه خود نصب و اجرا کنید. VPS برای میزبانی وب سایت‌ها و راه‌حلی قابل اعتماد برای برنامه‌ها و سایر خدمات ارائه می‌شود.

اما در بررسی اینکه فرق vpn و vps چیست، باید اضافه کنیم که یک سرور خصوصی مجازی به صورت آنلاین میزبانی می‌شود. علاوه بر این یک سیستم عامل اختصاصی را اجرا می‌کند که معمولاً از طریق یک اشتراک پولی قابل دسترسی می‌باشد.

سرور اصلی به چندین کانتینر مجازی تقسیم می‌شود که هر کدام به طور مستقل فعالیت دارند. هر یک از این واحدها به عنوان یک سرور خصوصی برای یک کاربر نهایی عمل می‌کنند. VPS یا سرور مجازی یکی از پرتقاضاترین سرویس‌های متناسب با کسب و کارهای اینترنتی است.

چرا از VPS استفاده کنیم؟

اگر کسب و کار شما در حال رشد است یا به نرم افزار و برنامه‌های خاصی نیاز دارید، VPS می‌تواند نیاز شما را برطرف کند. VPS معمولاً به عنوان حد واسطی بین میزبان مشترک و سرور اختصاصی در نظر گرفته می‌شود و سطح بالایی از سفارشی‌سازی را بدون هزینه بالا ارائه می‌دهد.

در واقع، یک توسعه‌دهنده خوب می‌تواند هر کاری را که می‌تواند روی سرور اختصاصی بدون مسئولیت نگهداری یا پشتیبانی انجام دهد. یک VPS همچنین به شما امکان دسترسی به کل سرور را می‌دهد. یکی از شرکت هایی که خدمات خرید سرور مجازی را ارائه می‌دهد، ایرانیکارت (https://www.iranicard.ir/) است. این شرکت انواع سرور مجازی کشورهای مختلف را با کانفیگ اختصاصی و پشتیبانی ۲۴ ساعته آنلاین عرضه می‌کند.

شما می‌توانید با وجود VPS بین سرور مجازی «مدیریت شده» با برخی از نرم‌افزارهای از پیش نصب شده یا سرور ابری «مدیریت نشده» یکی را انتخاب کنید.

خیلی از افراد و مشاغل بدون آنکه بدانند فرق vpn و vps چیست، در برخی از موقعیت‌ها به فکر استفاده از vps به جایvpn هستند؛ با اینکه هرکدام برای شغل شما مزایایی دارند، ولی دارای عملکرد و تفاوت‌های زیادی می‌باشند.

تفاوت vpn و vps چیست؟

در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که فرق vpn و vps چیست؟

  • VPN فقط برای یک چیز استفاده می‌شود: حفظ امنیت داده‌های شما هنگام مرور اینترنت.
  • VPS سرویسی است که به منظور میزبانی وب سایت یا برنامه ارائه می‌شود. در حالی که در نهایت می‌توان از آن برای اتصال به اینترنت استفاده کرد، اما به طور ذاتی اطلاعات شما را ایمن نگه نمی‌دارد.

اما گزینه “درستی” در مورد پاسخ به این سوال وجود ندارد. وقتی صحبت از VPN در مقابل VPS می‌شود، فقط انتخاب ابزار مناسب برای شغل شما اهمیت دارد؛ در اصل VPN برای افرادی که مسافرت هستند یا از راه دور کار می‌کنند، بیشترین کارایی را دارد.

پس فرق vpn و vps چیست؟ باید اشاره کنیم VPS یک گزینه میزبانی درجه یک برای مشاغل است که باعث می‌شود یک وب سایت با ترافیک بالا کار کند. حالا باتوجه به هدف و نیازتان ببینید که به کدام نوع نیاز دارید!

در نتیجه می‌توان گفت که VPN یک فناوری توسعه یافته کاربرپسند است که به شما امکان می‌دهد به صورت ایمن از اینترنت استفاده کنید. همچنین شما با VPS می‌توانید سایت خود را بر روی منابع مجازی میزبانی کنید.

تفاوت vpn و vps برای بایننس

اگر جزء افرادی هستید که به فعالیت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های بین‌المللی علاقمند است، این سوال برایتان پیش می‌آید که از میان vpn یا vps برای بایننس، کدام گزینه‌ مناسب‌تری می‌باشد. برخی از کاربران برای اتصال به سایت صرافی بایننس از اتصال VPN استفاده می‌کنند که باعث می‌شود امنیت حساب آن‌ها به خطر بیافتد.

این کار حتی باعث می‌شود که صرافی بایننس با استفاده از آن‌ها هویت اصلی کاربران را شناسایی کرده و حساب آن‌ها را مسدود کند. علاوه بر این، از آنجایی که آدرس وی ‌پی ‌ان‌ها دائما در حال تغییر است، ممکن است حساب بایننس شما بلوکه شود. در نتیجه بهترین کار این است که از سرویس vps استفاده کنید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی این موضوع پرداختیم که فرق vpn و vps چیست؟ در اصل می‌توان گفت که هر دو سرویس برای مشاغل شما ارزشمند هستند و با اینکه شباهت‌های بسیاری دارند، از عملکردهای مختلفی برخوردار می‌باشند.

هر دو سرویس نیازهای کاملا متفاوتی را برآورده می‌کنند، اگرچه به عنوان یک کاربر می‌توانید به هر دو سرویس اعتماد کنید. به عنوان‌مثال، اگر یک وب سایت بزرگ و پربازدید دارید، می‌توانید از هاست VPS برای میزبانی سایت خود استفاده نمایید.

شما می‌توانید از نرم‌افزار VPN در حین دسترسی به اینترنت برای مدیریت سایت خود استفاده کرده تا از داده‌هایی که از طریق اینترنت ارسال می‌کنید، محافظت نمایید.