02166979039 info@arshhost.ir
انتخاب برگه

 

خرید دامنه‌ مناسب جزو ضروریات کار هر وب مستری است. در این میان گاها پیش می‌آید که مجبور باشید با سایت ایرنیک سر و کله بزنید. مخصوصا اگر به دنبال خرید هاست و دامنه ir باشید و چاره‌ای به جز ثبت نام در سایت خرید دامنه ir نداشته باشید.

کاملا درست است که مراحل مختلف ثبت نام در این وب سایت کمی دشوار و گیج کننده است و ممکن است که شما از این کار بی‌زار باشید، اما به هر حال همه‌ی ما می‌دانیم که داشتن یک دامنه‌ی ir به این زحمات می‌ارزد. بنابراین در مطلب امروز قرار است که به شما آموزش دهیم که چگونه در سایت ایرنیک ثبت نام کنید و چگونه شناسه‌ی کاربری آن را دریافت کنید.

ایرنیک چیست؟

ایرنیک یک سایت و سامانه برای خرید دامنه‌های ir است. دامنه‌ی ir یکی از پرکاربردترین دامنه‌ها در ایران است که مخفف نام islamic republic است. این دامنه اولین بار در سال ۱۳۸۲ عرضه شده است و برای عموم در دسترس است. در واقع هر فرد حقیقی یا حقوقی یا سازمان و نهاد می‌تواند از این پسوند استفاده کند.

از آن‌جایی که این پسوند یک پسوند دامنه‌ی دولتی است، یک سایت مخصوص برای فروش این دامنه وجود دارد. در واقع شما اطلاعات شخصی خود را در این سایت آپلود کرده و سپس اجازه‌ی دریافت پسوند دامنه را دریافت می‌کنید. در ادامه مراحل ثبت نام در سایت خرید دامنه ir و خرید دامنه را برای شما توضیح می‌دهیم.

چرا دامنه‌ی ir؟

قبل از پرداختن به هر چیزی، شاید این سوال برای شما پیش بیاید که اصلا چرا به خرید دامنه‌ی ir نیاز دارید و این دامنه چه مزایایی به نسبت سایر پسوندها دارد که شما به خاطر آن باید یک روند ثبت نام را طی کنید؟ در این بخش مزایای اصلی دامنه‌ی ir را بررسی می‌کنیم.

  • یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از این دامنه این است که ملیت شما وب سایت‌تان مشخص خواهد شد. این موضوع برای کسانی اهمیت دارد که یک وب سایت شرکتی و متناسب با کسب و کار خود دارند و یا حتی در حوزه‌ی بین‌المللی فعالیت می‌کنند. این دامنه موجب رسمیت بیشتر در حوزه‌ی بین‌الملل می‌شود.
  • نکته‌ی دوم این است که این دامنه معمولا کم‌تر فیلتر می‌شود و وضعیت اینترنت و فیلترینگ کم‌تر این دامنه‌ها را درگیر می‌کند، به همین دلیل هر فروشگاهی علاوه بر دامنه‌های بین‌المللی یک دامنه‌ی ir هم دارد. البته این موضوع را هم در نظر بگیرید که فیلترینگ اگر خارجی باشد، شما به مشکل بیشتری از جهت دامنه‌ی خود برمی‌خورید و اگر سایت‌های ایرانی تحریم شوند، مشکل شما دو چندان خواهد شد!
  • علاوه بر نکات قبلی این دامنه به دلیل محلی بودن، روی سئوی شما هم تاثیر می‌گذارد و محتوای‌تان را بیشتر به ایرانی‌ها نشان می‌دهد.
  • قیمت ارزان دامنه‌ی ir یکی دیگر از دلایل استفاده از آن است. این دامنه قیمت بسیار کم‌تری به نسبت دامنه‌های دیگر دارد و برای کسانی که به تازگی کسب و کار خود را شروع کرده‌اند یک گزینه‌ی مناسب است.

مراحل ثبت دامنه در سایت ایرنیک

بالاخره، برویم سراغ مراحل ثبت نام دامنه‌ی ir. در این بخش تمامی مراحل و توضیحات را به صورت قدم‌ به قدم برای شما قرار داده‌ایم.

  1. قبل از هر چیز شما برای خریدن یک دامنه‌ی ir به داشتن یک حساب کاربری در سایت ایرنیک نیاز دارید. برای این کار وارد این سایت شوید، در قسمت مشخصات شناسه، روی ساختن شناسه کاربری کلیک کنید و وارد صفحه‌ی ساخت شناسه شوید.
  2. در ادامه صفحه‌ای باز می‌شود که از شما می‌خواهد نوع شناسه‌ی خود را مشخص کنید. بین شخص حقیقی، حقوقی و نهاد و شرکت و چند گزینه‌ی دیگر هرکدام را که مد نظرتان است، را انتخاب کنید. توجه کنید که شخص حقیقی یک فرد معمولی است که در جامعه برای او حقوقی در نظر گرفته شده است اما شخص حقیقی بیشتر به موسسات نهادها و یا سازمان‌هایی گفته می‌شود که مسئولین و حقوقی دارند که قانون مشخص‌شان کرده است.
  3. سپس در مرحله‌ی بعد شما باید مشخصات خود یا نهاد و شرکت خود را وارد کنید. دقت کنید که همانطور که از شما خواسته شده، به لاتین یا فارسی مشخصات را وارد کنید و به هیچ عنوان مشخصات را دستکاری نکنید. در پایین همین صفحه یک بخش رابط‌های مجاز وجود دارد که بهتر است آن را روی آزاد قرار دهید. اینگونه شرکت هاستینگ و فروشنده‌ی دامنه، می‌تواند با شناسه‌ی شما دامنه را ثبت کند.
  4. در مرحله‌ی بعد اطلاعات شما نمایش داده می‌شود. آن را چک کنید و مطمئن شوید که درست است.
  5. حالا با ثبت کردن همه‌ی اطلاعات شما به بخش آخر ثبت شناسه وارد می‌شوید. در این بخش نام و نام خانوادگی خود را وارد کرده و اقدامات امنیتی خواسته شده را انجام دهید. سپس روی گزینه‌ی موافقم کلیک کنید. این گزینه برای موافقت با قوانین این سایت می‌باشد.
  6. حالا شما به صفحه‌ای منتقل می‌شوید که در آن شناسه‌ی شما نمایش داده می‌شود.

پس از این مرحله برای خرید دامنه دو راه دارید:

راه اول: خرید دامنه از سایتی دیگر

دامنه‌های ir را شما از شرکت‌های دیگر هم می‌توانید تهیه کنید، چیزی که مهم است ثبت نام در سایت ذکر شده و گرفتن شناسه‌ی آن است.

در واقع سایت شرکت‌های دیگر مانند وب رمز هنگام خرید یک دامنه‌ی ir از شما درخواست می‌کند که شناسه‌ی خود را وارد کنید. این شناسه همان چیزی است که تا اینجا یاد گرفتیم انجام دهیم.

راه دوم: خرید دامنه از سایت ایرنیک

شما همچنین می‌توانید دامنه‌ی خود را از سایت مختص به دامنه‌ی irخریداری کنید. روند خرید از این سایت تفاوت چندانی با سایر شرکت‌ها ندارد و چه بسا هزینه‌ی آن کم‌تر هم باشد. با این‌حال تصمیم اصلی بر عهده‌ی شماست.

جمع بندی

انتخاب پسوند دامنه بسیار اهمیت دارد. این موضوع به خصوص برای وب سایت‌های کاری و فروشگاهی، اهمیتی چند برابر دارد. از بین‌ تمامی دامنه‌های بین‌المللی و داخلی یک دامنه وجود دارد که بسیار محبوب و مورد توجه است.

این دامنه که دامنه‌ای جوان به حساب می‌آید حدود یک میلیون نیم وب سایت را پوشش می‌دهد. دامنه‌ی ir یکی از برجسته‌ترین دامنه‌هایی است که در ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دامنه توسط وب سایت ایرنیک به صورت اختصاصی عرضه می‌شود. هر چند می‌توان آن را از وب سایت‌های دیگر هم خرید. چیزی که درباره‌ی این دامنه‌ی وب سایت وجود دارد، این است که شما برای خرید و مالکیت آن باید یک شناسه‌ی کاربری داشته باشید.